Wednesday, December 13, 2006

Engerling


Bij 'engerling' moet ik vooral aan Erik Engerd denken (uit de stratemakeropzeeshow), maar daar heeft dit beestje niks mee te maken. Een engerling is de larve van een meikever. Het is net een rups, maar hij heeft zes pootjes en leeft onder de grond. En dat is eigenlijk een beetje het probleem: Hij vreet wortels van planten aan. En....... hij zit in mijn bessenveldje. Daar had ik al zo'n vermoeden van (je kunt het namelijk aan het gras zien als er engerlingen in de grond zitten; dat ziet er wat gelig en gewoon niet helemaal gezond uit), maar eigenlijk wilde ik het niet weten. Maar toen ik afgelopen weekend een sleuf ging graven om de planten in op te kuilen kon ik er niet meer omheen: ik heb ze met eigen ogen gezien.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Volgens Pippa Greenwood (ze heeft een prachtig boek geschreven over ziektes en plagen in de tuin) valt de schade die engerlingen en meikevers aanrichten wel mee, volgens andere bronnen kunnen ze wel degelijk je planten de vernieling in helpen. Meikevers zijn door bestrijding overigens behoorlijk zeldzaam geworden, dus dat zou een reden zijn om niet in te grijpen. :-) Ik heb ook gelezen dat meikevers en engerlingen gegeten worden door mollen, egels en spreeuwen, en als er een gezond evenwicht is in je tuin (of kwekerij in mijn geval) zou de schade beperkt moeten blijven.
In de biologische land- en tuinbouw gaat het volgens mij ook om het bereiken van een evenwicht. Je zult moeten schipperen tussen jouw belang en het belang van andere organismen. Maar je moet, denk ik, nooit de oorzaak van een plaag verdelgen, omdat je daarmee alleen nog maar meer problemen creëert die uiteindelijk weer bij jezelf (of andere mensen) terechtkomen.
Ik denk dat ik eerst maar eens moet ondervinden hoeveel schade ze aanrichten (en hopen dat ze niet alle planten opeten - dan ga ik alpacaatjes fokken), dan kan ik altijd nog zien wat ik ga doen.
Alle banen zijn doorgefreesd, waardoor het landje er weer netjes uitziet. Volgende week dinsdag komen de planten! De helft met kale wortels, de helft in pot. Ik had achter op het landje een sleuf gegraven voor het opkuilen, maar ik heb net van Auke Kleefstra gehoord dat de rozen en berberissen met kale wortel worden geleverd. Die staan voor op het landje, dus daar heb ik ook nog maar een sleuf gegraven. Dan kan ik de achterste sleuf altijd nog gebruiken als latrine voor de illegale werkkrachten (is dat geen mooi staaltje van VOC-mentaliteit?!) of als loopgraaf in de oorlog tegen het terrorisme.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home