Saturday, May 20, 2006

Balsgård - weetjes over kweetjes

Gisteren teruggekomen uit Zweden. Even een studiebezoekje gebracht aan Balsgård, een onderdeel van de Zweedse Landbouwuniversiteit waar men zich bezighoudt met de veredeling van (nuts)gewassen. Een van hun onderzoeksgebieden is de Chaenomeles. Donderdagavond, 18 mei, was er een lezing over dit gewas en een rondleiding over de proefvelden, en daar moest ik natuurlijk bij zijn! Het was heel erg interessant en ik heb er behoorlijk wat van opgestoken. 's Ochtends was ik al in Kivik geweest, bij Kiviks Musteri - een van de sponsoren van het project en het bedrijf waar de sierkweetjes worden verwerkt. En natuurlijk heb ik daar sierkweejam en -limonade gekocht om te proeven. Erg lekker, en zeer de moeite waard. Ik verheug me er al op om dit zelf te kunnen kweken. Het 'probleem' is alleen dat de planten die ze in Balsgård hebben ontwikkeld nog niet op de markt zijn. Dat duurt nog twee jaar. Het leuke is nl. dat ze daar door allerlei kruisingen een product hebben gekweekt dat omhoog groeit (als Chaenomeles thibetica), weinig pitten maakt en geen doorns heeft. Maar misschien duurt het ook nog wel twee jaar voor ik van start kan, en dat is dan een geluk bij een ongeluk.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home