Thursday, November 02, 2006

Over monsters en maaidekken

Pffffffffff, wat een hoop geregel, zo vlak voor de plantjes komen. Tijdens mijn zoektocht naar Skal-gecertificeerde compost en mest toch maar besloten een bodemonderzoek te (laten) doen. De meneer van het bodemlaboratorium kwam zakjes, grondboor en gebruiksaanwijzing thuis afleveren, dus daar kan ik meteen mee aan de slag. Ik heb het perceel in vier delen gesplitst en uit elk deel moet ik vijf monsters nemen. Dan maar afwachten wat voor mest eroverheen moet.
De compost is inmiddels besteld en komt volgende week dinsdag of woensdag. Dan wordt het aanpakken!
Verder nog een maaidek geprobeerd te regelen. Ik ben erachter gekomen dat ik een echt Japans trekkertje heb met een linksdraaiende aftakas (ik zeg dat wel vol overtuiging, maar ik heb in werkelijkheid geen idee wat een aftakas is), terwijl trekkers voor de Europese en Amerikaanse markt een rechtsdraaiende aftakas hebben. Er moet dus ook een maaidek achter dat geschikt is voor een linksdraaiende aftakas. Tis ja wat! Na een hoop gebel en gemail een bedrijf gevonden dat dat kan leveren voor een (zo te zien) redelijke prijs.
En bericht gehad van Auke Kleefstra over de planten. Hij kan in principe alle planten bestellen. Het wordt niet Mahonia aquafolium Mirena, want die is simpelweg niet voorhanden, en het wordt ook geen Berberis met grote bessen, want ook die is er niet. Voordat die gestekt zijn, en geschikt zijn om uit te planten zijn we twee jaar verder. Daar ga ik niet op wachten. Het worden dus gewoon Mahonia aquafolium en Berberis vulgaris. Niks mis mee. Ik weet ook niet of ik dat 'geknoei' met planten wel zo geweldig vind. Ik wil het toch zo natuurlijk/wild mogelijk houden. Een ander pluspuntje is dat deze planten stukken (echt stukken) goedkoper zijn dan de cultivars, waardoor er nog wat geld over is voor bijvoorbeeld een maaidek. Het is niet te geloven hoe snel het geld verdwijnt met zo'n project. Ik had er een aparte spaarpot voor, en het leek me dat dat ruimschoots voldoende moest zijn, maar tot m'n stomme verbazing komt de bodem van de pot al aardig in zicht.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home