Saturday, July 21, 2007

Skal gecertificeerd



De Hexenketel is officieel Skal-gecertificeerd! Dat ging niet zonder slag of stoot. In juni had ik controle gehad van een Skal-inspecteur, en toen bleek dat mijn administratie niet helemaal op orde was. Ik was vergeten om de rekening van het klaverzaad bij de Skal-administratie te stoppen (hij lag thuis bij de financiële administratie)en de inspecteur had twijfels over de biologische herkomst van de bessenstruiken.
Ik moet bekennen dat ik daar zelf ook wel aan getwijfeld had, omdat Auke ze bij een kweker had gekocht die bij mijn weten niet biologisch werkte. Bij de Chaenomeles (die immers in pot zat) zat ook Osmocote, en volgens mij is dat in de biologische landbouw niet toegestaan. Maar ik had niks gedaan met m'n twijfel omdat ik hoopte dat Skal er niet al te moeilijk over zou doen.
Dat deden ze helaas wel. Ze wilden een gespecificeerde rekening waarop de herkomst van de planten duidelijk werd. Toen ik Auke daarnaar vroeg, bleek inderdaad dat de struiken niet biologisch waren. Ik begrijp nog steeds niet waarom hij geen biologisch materiaal heeft geleverd, want dat is wel wat ik bij hem heb besteld. Daar kan geen twijfel over bestaan, want we hebben er een heel gesprek over gevoerd. Zelf deed hij er uiterst vaag en geïrriteerd over. Omdat de inspecteur al had gezegd dat ik achteraf nog ontheffing voor niet-biologisch materiaal zou krijgen, heb ik er maar niet al te moeilijk over gedaan.
En nu is de certificering een feit!

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home