Friday, February 16, 2007

Prullenpot






M'n sisalproject is klaar. Het is een mand met deksel geworden. Het doet me een beetje denken aan de behuizing van kabouter Plop, dus misschien moet ik er nog maar wat stippen op borduren. :-))

De mand kwam me bekend voor, en toen ik op zoek ging in huis, bleek ik er al eens een kleine variant van gehaakt te hebben.

Op de bovenste foto's is min of meer te zien hoe sisal wordt gemaakt . Het wordt gewonnen uit de bladeren van een agavesoort. Ik hou erg van dit soort plantaardige vezels: hennep, brandnetels, linnen, sisal, jute.....

Katoen is natuurlijk ook een plantaardige vezel, maar er gaat zoveel gif over katoenplanten, en er is zoveel water nodig voor de teelt, dat het vrijwel onmogelijk is om katoen op een milieuvriendelijke manier te kweken. Bovendien kunnen brandnetels, hennep en vlas (voor linnen) in ons klimaat worden geteeld. Dat scheelt weer CO2-uitstoot (maar is misschien weer nadelig voor arme katoenboeren - het valt niet mee om verantwoord te leven!).

Labels: ,

2 Comments:

Blogger Elina van der Heijden said...

Nee, dat valt zeker niet mee. Maar 't is een mooi mandje geworden.
Ben overigens ooit in de buurt geweest van een plaats die Sisal heet, in Mexico. Nu ik jouw blog lees, besef ik dat ik er natuurlijk even een kijkje had moeten gaan nemen ... had ik er misschien ook wel mooie plantageplaatjes kunnen schieten ...

5:36 AM  
Blogger Grietje said...

nou ben je wel verplicht om daar nog een keer heen te gaan. Sneu...........

10:51 AM  

Post a Comment

<< Home