Tuesday, November 06, 2007

Gesloten kringloop



Ik zou heel graag op mijn landje een gesloten kringloop hebben: beesten die het gras kort houden en tegelijkertijd de struiken bemesten. Helemaal gesloten zul je de kringloop wel nooit krijgen - de dieren zullen altijd wel bijgevoerd moeten worden - maar het lijkt me een prachtig principe. Geen benzineverbruikende grasmaaier meer op het landje, en geen gedoe met het verdelen van mest en compost.
Ik heb er veel over nagedacht en veel over opgezocht op internet, maar eigenlijk kan ik er niet zoveel over vinden. Er wordt wel wat geëxperimenteerd, maar niet op grote schaal. In België is een fruitkwekerij (www.bezegaard.be) waar ze kalkoenen los laten lopen tussen de struiken en bomen. De beesten eten valfruit en ongedierte, bemesten de struiken en worden ook nog eens met kerst geslacht en verhandeld, waardoor ze voor extra inkomsten zorgen. Erg leuk, maar ze houden nog steeds het gras niet kort. Geen oplossing, dus.
Schapen en alpaca's kun je wel onder hoogstamfruit zetten, maar van fruitstruiken gaan ze waarschijnlijk eten. Ook al geen oplossing. Ik ben er dus nog niet uit. Wie van mijn bloglezers een goede suggestie heeft mag het zeggen!
Ik hoop ooit nog een landje op te duikelen in de buurt van mijn woontstee in Noord-Groningen, waar ik hoogstamfruitbomen kan neerzetten. Daaronder zou ik dan graag Zweedse Gotlandschaapjes willen laten lopen. Ze zijn prachtig, en geven wol van een uitzonderlijk goede kwaliteit. Die wol kan ik dan mooi weer gebruiken voor allerlei huisvlijtprojecten.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home