Wednesday, March 14, 2007

Nutsplanten










De compost op de kwekerij is bijna helemaal weggeschept. Er ligt alleen nog een bultje voor Ina - dat zal ze binnenkort wel komen ophalen. Daarmee is het hoofdstuk compost voor dit jaar afgesloten. De uitslag van het grondonderzoek is inmiddels binnen, en daaruit blijkt dat er eigenlijk elk jaar compost over het landje heen moet. Daar moet ik dan toch iets anders op verzinnen, want zo kan het natuurlijk niet elk jaar.
Gisteren kwamen een nicht van m'n moeder en haar man een vijgenboom brengen (zie bovenste plaatje). Wat een joekel, zeg! Hij schijnt redelijk winterhard te zijn, dus ik moet hem straks maar in de klei bij het nieuwe huis zetten. Eens zien hoe hij dat vindt. Dan nog een banaantje en een palm erbij, en ik waan me daar compleet aan de Méditerranée.
Ik heb ook wel een voorkeur voor nutsplanten, en heb in huis als kamerplanten eigenlijk alleen maar nutsplanten staan. De meeste heb ik zelf uit zaad opgekweekt. Onder het plaatje van de vijgenboom is m'n banaan te zien (niet zelf opgekweekt), dan twee pistacheplantjes (gewoon ongebrande nootjes in de grond duwen; dat gaat als een tierelier), dwergbanaantje met dwergmandarijn (niet zelf opgekweekt), papaya- en citruszaailingen die ik nodig moet verplanten, een zieltogende lychee, papaw en een verzameling dadels en citrussen. Als het een beetje opschiet met de opwarming van de aarde kan ik er in mijn leven nog vruchten van oogsten.

Labels:

3 Comments:

Blogger Elina van der Heijden said...

Heb je die dwergmandarijntjes al geproefd?

3:25 AM  
Blogger Grietje said...

Toen ik de plant kreeg zat er een sticker op de pot waarop stond: Niet geschikt voor consumptie. Dus ik heb me er nog niet aan gewaagd. Misschien toch 's doen.........

12:55 PM  
Blogger Elina van der Heijden said...

Ah bummer! Nee, ik zou het maar niet doen dan. Wie weet sla je er groen van uit.

1:48 PM  

Post a Comment

<< Home