Wednesday, April 09, 2008

Persbericht: Biologische omzet groeit als kool

9 april 2008
Biologische voeding heeft in 2007 dubbele groeicijfers getoond ten opzichte van gangbaar. De consumentenbestedingen voor biologische voedingsmiddelen zijn in 2007 met 13,3% gestegen tot € 518,9 miljoen. De totale consumentenbestedingen aan voedingsmiddelen zijn in dezelfde periode gestegen met 6,7% naar € 26,3 miljard. Het marktaandeel voor biologische producten steeg van 1,9% eind 2006 naar 2,0%. Bij versproducten bedraagt het marktaandeel 2,5%, tegen 2,3% eind 2006.

Biologisch maakt opmars in alle verkoopkanalen; forse groei bij catering
De groei van de bestedingen aan biologische producten heeft plaatsgevonden binnen alle verkoopkanalen. In de cateringsector namen de bestedingen fors toe met 33,7%, in de supermarkten met 15,2%, in de speciaalzaken met 9,5% en in de 'overige kanalen' met 14%. Consumenten komen biologisch nu tegen in de diverse verkoopkanalen en daardoor worden de producten steeds toegankelijker.

Biologische AGF, vlees en eieren in trek
De bestedingen aan verse biologische aardappelen, groenten en fruit stegen met ruim 12% tot € 134,8 miljoen. Het marktaandeel steeg met 0,3% tot 3,8%. De bestedingen aan biologisch vlees stegen met 22,4% tot € 48,9 miljoen. Het marktaandeel biologisch vlees groeide van 1,6 naar 1,9%. Vooral in de supermarkten nam de vraag naar biologische eieren sterk toe: 24% omzetgroei naar € 11,7 miljoen. Het marktaandeel biologische eieren steeg van 4,7% naar 5,4%.

Toename biologische bedrijven
In 2007 is het aantal bij Stichting Skal gecertificeerde land- en tuinbouwbedrijven gestegen. Dat is nodig om aan de snel stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. De verwachting is dat de vraag het aanbod blijft overtreffen. Agrarische ondernemers zien dat de groeiende vraag uit de verschillende verkoopkanalen structureel is. Dat zal bijdragen aan de interesse in omschakelen. De export blijft echter ook op peil, omdat biologische producten uit Nederland gevraagd zijn in het buitenland waar eveneens de omzet flink groeit (o.a. Duitsland +18,4%).

Positie in Europa
In Europa is Denemarken het land met het hoogste marktaandeel biologisch (5,1% per eind 2006). Nederland is een goede middenmoter en laat het Verenigd Koninkrijk (1,6%), Italië (1,6%) en Frankrijk (1,1%) achter zich.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home